AMH seviyesi ve tüp bebek başarısı ilişkisi

Anti-müllerian Hormon (AMH) yumurtalıklardan salgılanan bir hormondur. Yumurta rezervini net bir şekilde gösteren güçlü bir tanı testidir.  Kadınlarda AMH, anne karnında 36. haftada iken overlerde granülosa hücrelerinden salgılanmaya başlar ve doğumdan sonra da menopoza girene kadar devam eder. Ay içersinde istenilen bir zamanda bakılabilir. Adetli olmaya gerek yoktur. Erken yumurtalık yetmezliği veya menopoz dönemine yaklaştıkça bize yumurta rezervinin seviyesini göstererek tedavi düzenlememizde yardımcı olur. 38 yaş altında hastalarda yapılan ölçümlerde AMH değeri 2.0-6.8 ng/ml saptandığında değer normal olarak değerlendirilir. AMH seviyesi tüp bebek tedavisinde toplanacak yumurta sayısını önceden tespit etmemiz konusunda yardımcı olur. AMH testi için açlık veya tokluk farketmemektedir.

AMH İle IVF Başarısı

AMH'nin over rezervi belirlenmesinde FSH, E2 (östrojen), İnhibin-B gibi hormonlara göre çok daha güvenilir olduğu tespit edilmiştir. FSH ile etkileşmesi yok denilecek kadar azdır. AMH düzeyleri IVF’de over rezervini göstermesi ve over yanıtını belirlemesi açısından önemlidir. Aynı yaştaki hastalar arasındaki tüp bebek tedavisindeki yumurta sayısı değişkenlik gösterir.
Over uyarımından önce düşük/yüksek yanıt verebileceklerin ayırımı önemlidir. tedavinin başarısının öngörülmesi ve hastanın bilgilendirilmesi açısından istenen testlerin başında gelmektedir.

AMH ile IVF sonrası canlı doğum tahmini yapılabilmektedir:
Özellikle genç yaşta olan zayıf yanıt vericilerin prognozu daha yaşlı olanlardan daha iyidir.
Çalışmalar, zayıf yanıt alınan bazı olgularda da gebeliğin başarıldığını göstermiştir.
Sonuçta IVF ile gebelik başarısında AMH’ın prediktif değerinin yaş ile ilişkili olduğu düşünülmektedir.

AMH İle Menopoz Tahmini

Dünya genelinde menopoz yaşı 45-54, Türkiye’de ise 47-49 yaş arasındadır. Menopozda; over fonksiyonu yetersizdir, oosit ve primordiyal follikülleri tükenir, östrojen üretimi durur. Menopozda kalan follikül sayısı 1000-50 kadardır. Yapılan çalışmalar AMH düzeylerinin premenopozal dönemde oldukça düşük olduğunu veya son menstrüel peryottan 5 yıl önce tespit edilemez seviyede bulunduğunu göstermektedir.

Yaş spesifik DÜŞÜK AMH::::> menopoz yaşı KÜÇÜK
Yaş spesifik YÜKSEK AMH::::> menopoz yaşı YÜKSEK